Helg-jobb

Jag jobbar hela helgen, därför har jag inte hunnit blogga =)
Har ni haft en trevlig påsk?? Det har jag. =D
Blev bjuden hem till Anette och Göran Nygren med hela deras familj ochsläkt. JÄTTE KUL
Det hade jätet fint hus i skepptuna med höns och allt möjligt hahah.

Vädret är så perfekt! har suttit hela " morgonen " på balkongen och solat =P jätte skönt. Satt och läste en bok och drack mate, finns inget bättre.
Mate är en koffeinhaltig dryck, framställd av växten yerba mate (Ilex paraguariensis), som är jätte populärt i Chile, argentina och andra sydamerikanska länder. Smaken påminner om vanligt te. Traditionellt dricks mate från en kalebass genom en bombilla. Drycken upptäcktes av indianer



Den användes som stimulerande dryck innan jakt och i vardagen. Idag är Yerba mate Sydamerikas nationaldryck. Yerba mate innehåller jämfört med kaffe lite koffein. Maté dricks i större delen av Sydamerika ungefär som vi svenskar dricker kaffe. I flera av länderna är mate storkonsument  ochkan förbruka 10 kg per år. hahaha galet mycket =D

Studier pekar på att yerba mate stimulerar galla och matsmältning. Vid förstoppning kan yerba mate också lindra besvären. Alla drycker med xantin-derivat kan vara till hjälp vid bantning. De ökar fettförbränning och kan minska aptit. Ofta höjer de kroppstemperaturen. Denna effekt är kanske mest påtaglig för just yerba mate.

Ja nu har ni lite bakgrund av mate det jag dricker varje dag. Det är så gott!!  Jag får lite flashbacks från när jag var liten, jag, mamma och jenny drack alltid tillsammans och det var så mysigt.
- så nu är det min tur , hahah konstigt nog kommer jag ihåg att jag alltid sa så =P

Kommentarer
Postat av: Jenny

hahaahaha det minns jag! ja sa samma sak. man blev så glad när det var ens tur!

2009-04-12 @ 21:17:13
URL: http://www.jennyjm.blogspot.com
Postat av: Lorena

hahah ja eller hur. Det var en speciell känsla att sitta där och dricka.. och det var så gott varje gång.. det var nog för att vi inte fick dricka det så mycket så det var extra gott när vi väl fick dricka det hahaha.. aaw vad söta små tjockisar vi var hahah!

2009-04-13 @ 01:24:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0